Seminaries 2009-2010

Naast ons project MagdaZine zijn er nog vele andere seminaries waarvoor de zesdejaars zich dit jaar konden opgeven. We trokken op onderzoek bij onze leeftijdsgenoten en zochten uit waar zij zich zoal mee bezig houden.

Zorg dat je onze volgende artikels zeker niet mist!

Wijn maken

Wijn maken

Dit jaar zijn er verschillende seminaries waaruit de leerlingen van het 6de jaar ASO konden kiezen. Het seminarie wijn wordt gegeven door mevrouw Ringoot en mevrouw Van den Eynde. In dit seminarie leren ze wijn maken en proeven. Ze doen tal van wetenschappelijke experimenten en gaan op bezoek bij een wijnboer.

Begeleidende leerkrachten

1. Is dit het eerste jaar dat dit seminarie gegeven wordt?

Neen, dit seminarie wordt reeds 3 jaar gegeven aan de zesdes. Voordat dit een seminarie werd, maakte de leerlingen van STW reeds wijn tijdens LNA samen met mevrouw Ringoot. Hieruit is dit seminarie dan ontstaan en verder gegroeid.

2. Wat is het doel van dit seminarie? Wat leren de leerlingen bij?

De leerlingen leren natuurlijk in de eerste plaats hoe ze wijn moeten maken, hoe dit proces juist verloopt en hoe de wijn tot stand komt. Ze doen ook andere wetenschappelijke proefjes die aansluiten bij het seminarie, zoals zeep maken, destilleren, bewaartechnieken enzovoort. Ze leren ook hoe ze wijn moeten proeven, hoe ze een etiket moeten maken en ze bezoeken een wijnboer.

3. Is er veel voorbereiding aan vooraf gegaan?

Dit seminarie is gegroeid tijdens de 3 jaar dat dit gegeven wordt. Het is begonnen tijdens de les LNA en is zo verder geëvolueerd in deze 2 uur seminarie. Het blijft natuurlijk groeien omdat we zelf ieder jaar nieuwe ideeën hebben en de leerlingen hebben natuurlijk ook steeds leuke ideeën.

4. Op welke manier gaat dit seminarie voorgesteld worden? Wordt de wijn verkocht?

De laatste 2 uren gaan de leerlingen hun wijn professioneel proeven en daar horen natuurlijk ook hapjes bij. De leerlingen krijgen ook elke een klein flesje van hun zelfgemaakte wijn mee naar huis als aandenken aan dit seminarie.

Feedback van drie leerlingen

Soetkin Sonneville

1. Voldoet dit seminarie aan je verwachtingen?

Zelfs beter dan verwacht. We doen leuke proefjes en de leerkrachten geven positieve feedback.

2. Zou je dit seminarie opnieuw kiezen?

Ja, zeker en vast! Ik vind het interessant en we zijn actief bezig tijdens de 2 uren. We moeten thuis niet veel voorbereiden en dat is altijd leuk meegenomen!

We doen veel verschillende dingen, we maken dus niet enkel wijn zoals veel leerlingen denken, dat maakt het extra interessant.

3. Wat is het moeilijkste aan dit seminarie?

De eerste maal dat we met de DNA-kit hebben gewerkt, liep het even mis. (lacht)

4. Wat is het leukste aan dit seminarie?

Het persen van de druiven vond ik persoonlijk wel leuk en natuurlijk zijn de proefjes ook interessant.

5. Op welke manier zou je dit seminarie in de kijker willen zetten?

Je hoeft geen brede wetenschappelijke achtergrond te hebben zoals veel leerlingen denken, de basis is voldoende. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je, gedurende de 2 uur seminarie die we per week hebben, je aandacht er bijhoudt. Maar hier zorgen mevrouw Ringoot en mevrouw Van den Eynde wel voor.

Imke Van Damme

1. Voldoet dit seminarie aan je verwachtingen?

Voor een deel wel, maar ik had toch verwacht dat we zouden leren hoe je wijn moet proeven op een professionele manier en tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Het is wel een zeer leerrijk en leuk seminarie dus ik heb zeker geen spijt van mijn keuze.

2. Zou je dit seminarie opnieuw kiezen?

Nu ik het al eens gedaan heb denk ik wel dat ik voor een ander seminarie zou kiezen omdat ik hier al veel heb bijgeleerd en ik ook nog geïnteresseerd was in andere seminaries.

3. Wat is het moeilijkste aan dit seminarie?

Ik vind eigenlijk niets dat echt moeilijk is, het wordt allemaal zeer duidelijk uitgelegd. Als we iets moeten opzoeken maken we gewoon gebruik van het Internet.

4. Wat is het leukste aan dit seminarie?

Wat ik het leukste vind is het wijn proeven. We hebben al veel verschillende wijnen moeten proeven dankzij presentaties die in de klas werden gegeven over bepaalde landen. Wat ik ook nog leuk vond was het persen van de appels en druiven.

5. Op welke manier zou je dit seminarie in de kijker willen zetten?

Je hoeft niet veel te doen thuis! En het wordt op een plezante en leerrijke manier gegeven en je maakt kennis met veel verschillende wijnen.

Ruben Van der Plas & David Verbaanderd

1. Voldoet dit seminarie aan je verwachtingen?

Neen, we vinden dat er veel te veel theorie wordt gegeven, er moeten vaak verslagen gemaakt worden na je iets gedaan hebt en daar worden punten op gegeven.

Mevrouw Ringoot reageerde hierop:
Het leren schrijven van verslagen is maar logisch in een labo. Het is heel belangrijk dat ze later ook hun resultaten kunnen analyseren en neerschrijven nadat ze testjes gedaan hebben.

2. Zou je dit seminarie opnieuw kiezen?

We zouden het voor de wijn zelf wel kiezen maar voor de rest niet zoals de proefjes.

3. Wat is het moeilijkste aan dit seminarie?

Het moeilijkste is het noteren, dus wat je gedaan hebt en daar een verslag of samenvatting van maken.

4. Wat is het leukste aan dit seminarie?

Het wijn drinken en naar de wijnboer gaan.

5. Op welke manier zou je dit seminarie in de kijker willen zetten?

Het is wetenschappelijk gericht, er zijn wetenschappelijke proefjes en het is niet veel werk thuis!