Sint-Donatus

Op onze school zelf wordt er ook wat aan cultuur gedaan. We gaan op zoek naar de talenten van de leerlingen tijdens de lessen Plastische Opvoeding, we zoeken naar de culturele kant van onze eigenste leerkrachten en we volgen allerlei schoolevenementen zoals de honderd dagen, het galabal van de zesdes en het SD Royal-project.

Zorg dat je onze volgende artikels zeker niet mist!

Engelandreis 5e jaars Sint-Donatus

Eindelijk was het zo ver, dé Engelandreis.

Iedereen zag het zitten en het beloofde een onvergetelijke reis te worden.

En dat werd het ook…

Engeland : Eastbourne

Dag 1 : de busrit

De wekker liep al vroeg af… Moe stonden we allen klaar aan de bus om ons avontuur te beginnen.

Tekening: Sam Robberechts

Het afscheid van onze mama en papa viel ons zwaar; 5 dagen zonder hun avondkusjes. Met slapende oogjes stapten we op de bus. Rond de middag reden we met de bus de boot op waar iedereen samenkwam. Op de boot, die we wat op de luchthaven leek, liepen we gedurende twee uren vrij rond. Op het dek kon je iets drinken, parfum kopen,…

Nadien vertrokken we terug met de bus tot we in Eastbourne aankwamen. Daar aten we in de Sint-Andrew church een speciaal gebakje met een soort room, confituur en suiker. Nadien “verkenden” we Eastbourne door een soort van quiz te doen. Dan nam iedereen afscheid van elkaar en brachten we de avond door met ons gastgezin.

Dag 2 : Seven Sisters en Beachy Head
De tweede dag moesten we er weer vroeg uit om een stevige wandeling te maken op Beachy Head. We hebben daar op een klif gewandeld, wat toch wel zeer gevaarlijk was. Je moest er op gaan liggen anders kon je eraf vallen. Jammer dat we niet van een vergezicht konden profiteren want het was er zeer mistig.

Na een kleine lunch bij ons gastgezin konden we er weer stevig tegen aan. Tegen de middag gingen we naar Seven Sisters om in de zee te zwemmen. Sommigen onder ons durfden de uitdaging niet aan. Pech gehad want het was een zeer leuke, maar wel koude ervaring! Terug aangekomen bij het gastgezin aten we een typisch Engels gerecht waarna we ons klaarmaakten om te gaan bowlen en een lasergame te spelen. Het ging al te snel voorbij want we mochten elk maar een half uurtje bowlen en een half uurtje lasergame spelen.

Dag 3: Eastbourne Academy en Brighton
We namen de bus naar een Engelse school om daar wat meer te leren over de Engelse gewoontes en hun schoolsysteem. Eerst kregen we een uitleg door de directeurs van de school om ons het Engels schoolsysteem uit te leggen.

Daarna mochten we in hun kantine de lunch die ze voorzien hadden opeten en hadden we een kleine pauze op de speelplaats. Hierna mochten we een wekelijkse bijeenkomst bijwonen waarvan we zelf het nut niet goed inzagen. Daarna namen we de bus naar Brighton, waar we het Royal Pavilion bezochten, wat heel interessant was. Nadien kregen we nog de tijd om te shoppen of iets te eten in Brighton. Toen we terug in Eastbourne waren, was het ‘the Belgium Dinner Night’. Daar moesten we in groepjes een provincie voorstellen en een typisch gerecht van die provincie klaarmaken. Vooral het eten viel in de smaak bij de bezoekers.

Dag 4: Londen!

Op deze dag moesten we er vroeger uit dan anders. We zouden immers ongeveer 2 uren onderweg naar Londen zijn om daarna een rondleiding te krijgen van 2 uren over de belangrijkste monumenten en plaatsen in Londen. Als dat gedaan was, kregen we de rest van de dag vrij om nog eens te shoppen (wat bij veel mensen erg in de smaak viel, als je het aan al hun zakken zag die ze gekocht hadden). Toen we thuiskwamen, omstreeks 11 uur, kropen we direct in ons bedje want de volgende dag moesten we al vroeg huiswaarts vertrekken..

Dag 5: Canterbury

’s Ochtends namen we meteen afscheid van ons gastgezin want we vertrokken met de bus naar Canterbury om de kathedraal te bezoeken en we zouden niet meer terugkeren. Ons gastgezin zette ons tijdig af aan de bus. Het bezoek aan de mooie kathedraal was interessant. Toen we daarmee klaar waren kregen we nog wat vrije tijd tot 16 uur. Dan moesten we immers terug de bus op om naar Dover te rijden. Daar wachtte de boot ons op om weer naar België te varen. Toen we om 23 uur aankwamen, stonden onze ouders ons op te wachten: wat een liefde!

Het was een reis die veel te snel is voorbij gegaan maar ze was echt wel de moeite waard!!